29 november 2009

Zlatan frälste Barcelona

Idag klockan 19.00 smällde det på Camp Nou. Raul, Ronaldo, Carsillas, Iniesta, Messi, Ibrahimovic, Puyol och övriga stjärnspelare möttes i en kamp om vilket lag som detta halvår regerar i La Liga. El Clasico sker bara två gånger om året när Spaniens två bästa lag möts i en kraftmätning om vilket Spaniens just då bästa lag är. 99.000 på läktaren och ett enormt tryck från publiken, både de på plats och från de som kollar hemifrån. För det är inte bara det spanska folket som följde en av årets höjdpunkter inom fotbollen. Här har vi La Ligas två bästa lag i en maktkampduell, inga andra lag kan mäta sig med dessa två som har stjärnspelare på varje position och de senaste åren har det alltid varit något av dessa två lag som i slutändan vunnit serien. Senast i våras tog Barcelona en trippel genom att vinna La Liga, Spanska Cupen samt Champions Leauge och bevisade då det som många redan sakt och tycker. Att Barcelona är världens bästa fotbollslag.
I år är det extra speciellt för oss Svenskar då Zlatan Ibrahimovic spelar för Barcelona. Dock har han varit lårskadad och var inte med i startelvan.
Efter en trög start för Barcelona har Real ett övertag på Camp Nou, men med hjälp av förstklassiga räddningar av Spaniens andremålvakt och ett underbart spel av Puyol så lyckas Barcelona ha 0-0 i halvtid. I femtionde minuten syns Zlatan värma upp och byts sedan in. Det tar inte lång tid innan han sätter 1-0 till Barcelona bakom en chanslös Carsillas, som är spaniens förstemålvakt. 1-0 blir slutresultatet och jag är nästan helt nöjd. Jag hade jättegärna sett att det blev 1-1 men det är för att jag totalt älskar Carsillas och håller alltid på hans lag även fast Barcelona är ett av mina favoritlag - trots att jag avskyr Zlatan. Vilket jag säkerligen är en av de få svenskar som faktiskt gör. Jag håller på Barca utan Zlatan och på Carsillas som enligt mig är världens bästa fotbollsmålvakt.

Men alltså. Zlatan gör 1-0 som står sig, frälser Barca med ytterligare ett viktigt mål och stärker sin position i världens bästa klubblag. Barcelona.

Inga kommentarer: