09 november 2009

Skakig

Har just varit på vårdcentralen och gjort en spirometriundersökning. Ni som inte har KOL eller Astma vet förmodligen inte var det är (om ni inte pluggar till sjuksköterska eller läkare förstås) men det är en undersökning där man mäter lungkapacitet och luftflöde. bland annat i alla fall. Mina lungor har varit sjukt dåliga och jag har varit ganska orolig för det här besöket, då de föregående gångerna jag varit där visat att min lungkapacitet minskar och att mina lungor knappt håller tills jag fyller 50, och det är INTE bra. Speciellt inte i det yrkesval jag valt och jag har börjat fundera på vad jag ska göra med mitt liv om jag inte kan bli det jag strävar efter.
Men idag var det ett bra besked. Hela 21% bättre än förra gången och det är en asbra förbättring! och jag får fortsätta med samma medicin som de med svår KOL har, men seriöst, jag bryr mig inte om min starka medicin så länge den fungerar. Och nu är mina ben bra och lungorna på bättringsvägen, så jag ska börja jogga igen har jag bestämt. det gäller att bygga upp kondition för att höja lungkapaciteten ytterligare och nu kan jag äntligen göra det då in medicin fungerar. Det är så jävla skönt!

Det här testet går ut på att först blåsa i en grej som registrerar hur mkt luft man blåser ut, sedan ska man ta dubbel dos av astmamedicin. en enkel dos gör att man skakar och en dubbel dos.. haha jag skakar som sjutton XD man brukar liksom inte ta medicinen förutom när man behöver den, och sedan att ta dubbel dos när man inte behöver den är lite jobbigt.
iaf. när man sedan tagit två doser väntar man lite så det kommer in i kroppen och så blåser man igen. har lungkapaciteten ökat av de två doserna så har man en dåligt behandlad astma. Förra gången jag var där ökade det med 19% efter medicinen, och det är dåligt. denna gång så ökade det 2% :D så jag får samma medicin nu och får vänta två år innan nästa kontroll istället för ett år som det var innan. *glad*

Inga kommentarer: