20 november 2008

Twilight

Äntligen, äntligen, ÄNTLIGEN!

Idag kommer filmen. Eller egentligen så kommer den imorgon för premiären är den 21 Nov, men jag kan ju inte vänta så länge, iaf inte om det går en smygpremiär här i Örebro, och den ska jag gå på.

Att en bok kan fängsla en så. Jag vet inte varför faktiskt, för den är väldigt simpelt skriven, storyn i sig är inte speciellt avancerad eller otänkbar (iaf inte i fictionens värld) och som väldigt många andra böcker jag läst så är det en helt vanlig kärlekshistoria. Eller inte. Helt vanlig är den då inte, men ändå kan jag inte sätta fingret på exakt vad det är som fängslar mig så med just den här historien. Jag har kanske inte varit fast i Twilights värld så länge ännu, och jag har inte växt upp med den heller så jag märkt hur den format mig. Twilight är ett nytt fenomen som nu för två månader fick mig att bli helt besatt. Varför? jag vet inte, och kommer troligtvis aldrig att få veta det heller.

Ändå är det inte så svårt att förklara vad det är i boken som jag älskar så mycket. Det är perfektionen och samtidigt felen i perfektionen som fängslar mig. Jag strävar alltid efter perfektion (perfektionist som jag är) och Edward är så nära perfektion man kan komma, i mina ögon. Sedan att han har sina brister, mörka tankar och allt vad han gör och har, gör honom inte mindre perfekt i mina ögon, det gör honom ännu mer perfekt och ännu mer mystisk. Handlingen i boken (och filmen) är likadan som flera andra, de följer samma spår, men ändå är den så väldigt olika alla andra kärleksromaner. Det lilla faktumet att Edward och hans "familj" är vampyrer som försöker vara människor, och då inte äta människoblod, gör att det blir en mörk underton som bidrar till mycket spänning. Edward dras till Bella på två sätt. 1. av kärlek. 2. Av törst efter hennes blod. Hela tiden finns chansen att dragningen till nummer 2 ska bli för stark och han dödar henne.
Sedan börjar Bella som är en helt vanlig och sårbar människa (till skillnad från Edward som är praktiskt taget odödlig) jagas av andra vampyrer och Edward måste försöka rädda henne.

Sedan en sak till som jag älskar är de där förmågorna som vissa vampyrer har, som att läsa tankar, se in i framtiden och skapa lugn i ett helt rum.

Ja typisk kärlekshistoria med en liten tvist helt enkelt. Har ni inte läst Twilight så ska jag nog råda er att läsa den innan ni ser filmen. Den (boken alltså) har kallats för "nya Harry Potter" då den sålts i rekordupplagor och fått stora grupper hysteriska fans över hela världen, även fast böckerna i sig inte bör jämföras. Tyvärr är filmen från 15 år på bio (fånig gräns tycker jag), så är ni yngre måste ni tyvärr vänta, eller åka till Norge eller något.
Twilight heter på svenska "Om jag kunde drömma" och är skriven av Stephenie Meyer (www.stepheniemeyer.com). Framsidan har ni säkert sätt, svart bakgrund och två armar som håller i ett rött äpple.

Ha det så bra, det ska i alla fall jag.
Imorgon kommer summeringen av mina tankar från filmen (berättar INTE slutet! bara tankarna kring produktionen m.m.)

Inga kommentarer: