02 juni 2010

Krampen 2010

Vet ni inte vad Krampen är - SYND FÖR ER!

eller inte, jag ska förklara lite kort. Det är en tävling mellan Örebros två största gymnasieskolor samt de två skolorna som har estetiska program. Risbergska skolan och Karolinska Läroverket. Skolorna börjar dagen kl 8 med samling - Risbergska samlas på ett torg i stan och Karro på sin skolgård. Där peppar organisationen "Peppet" eleverna för att sedan tåga iväg över stan till Rosta Gärde som ligger precis vid Risbergska Skolan på andra sidan stan. När vi går stängs trafiken av av polisen och folk vinkar till oss. VI sjunger/skriker ramsor hela vägen dit. VI stannar på varsin bro över motorvägen innan vi når fram till gärdet och där skriker vi till varandra ett tag och ser vilka som får flest lastbilar att tuta. Karroelever kallas för Piltar och Risbergskaelever för Grisar (kommande av Grisberska!).
Väl på gärdet blir det en femkamp i kanot, spexbrännboll, dragkamp, hinderstafett, samt tre bollsporter (som tillsammans räknas som en vins om man vinner två av dem). Pausvilan är lärarfotbollen som inte ger några poäng men som är sjuk kul att titta på!

Det är en hel del fult spel - inte fusk i grenarna men småbus innan och under tävlingarna. Som att lägga rutten fisk i skolans ventilationssystem, gödsel på Grisarnas bro och gömda personer med vattenballonger. SJUKT KUL!

4 av 5 gånger vinner Grisarna.

När jag gick på Karro förlorade vi både när jag gick i ettan och tvåan men i trean innan studenten så vann vi en efterlängtad SEGER! Hela sjätte försöket då Grisarna vunnit fem gånger i rad innan dess. Förra året vann Grisarna igen men vilka vann igår?! :D Jo såklart att det var Piltarna igen. Så när jag fick SMSet av Hannah så kastade jag mig på cykeln för att snabbt åk ner på stan för att se det traditionsenliga badet i Örebros största fontän (och enda fontän i City med) Likkistan. Det kändes skönt att ännu en gång se RÄTT färger bada där. Så med ett leende på mina läppar åkte jag glatt hem igen!

PILTMAKT - GRISSLAKT!

Inga kommentarer: