30 juni 2010

Howard Shore

Jag var så fantastiskt glad när nyheten om att underbara Howard Shore skulle göra score-soundtracket till Eclipse och nu när jag sett filmen så är jag ju bara tvungen att lyssna på det. Jag tänkte på musiken i filmen, men inte särskilt mycket för när musiken är bra så smälter den in i filmen och man märker inte av den. Så passar nu på att lyssna på det här hemma innan jag åker till bion och jag gråter nästan, det är så fantastiskt bra. Dock är den såklart inte bättre än hans största genombrotts soundtrack som både jag och typ resten av världen anser vara världens mest fantastiska soundtrack. (Sagan om Ringen om ni inte visste att han skrivit musiken till dem) Men han visar helt klart sin stora potential i den här filmen med och han får en att känna känslor som filmen i sig utan en såhär bra musik skulle gått bet på.

Visst att Eclipse var en bra film och mycket bättre än de andra två i serien, men jag tror att om någon annan än Howard hade gjort musiken så hade filmen inte alls levt ut sitt fulla potential. Musiken lyfter filmen till nya nivåer och blir ett med historien på det där sättet som bara Howard kan.

Jag ser SÅ fram emot om han gör musiken till The Hobbit som det ny ryktats om att Peter Jackson kommer att få regissera. Peter, Fran och Howard SKA göra de filmerna annars kommer jag INTE att se dem. För det är deras filmer och ingen annan kommer få in den rätta känslan.

Så Howard. När kommer nästa Oscar för din del? =)

2 kommentarer:

mia sa...

vad tyckte du var det bästa/sämsta med eclipse? :)

Emmy sa...

jadu, jag vet inte det var så mycket bra..

men det bästa är nog att Kristen Stewart faktiskt har blivit bättre och det faktiskt går att titta på när hon är i bild utan att det blir pinsamt dåligt. Och att det är mer av Cullen-familjen och Emmetts skämt gillar jag jättemycket.

Det sämsta var nog att det hoppade en hel del och det hade känts lugnare om de hade haft några färre scener och gjort dem lite längre. men men.. ;) vad tycker du själv?