28 april 2010

The Last Song var FANTASTISK

Ja idag såg jag denna UNDERBARA film och jag ska inte säga mer än att om Miley Cyrus kan få en hel biosalong att gråta hysteriskt i nästan 40 minuter så har hon en enorm talang. Jag har aldrig gråtit så mycket på bio tidigare och Miley riktigt strålar i rollen som Ronnie, en vilsen och sårad dotter till skilda föräldrar och som skyller på pappan för att han drog, tvingas bo hos sin pappa hela sommaren och sakta men säkert förbättras deras relation.

Filmen har humor. den har kärlek, vänskap, syskonrelationer, föräldrarelationer, sorg, oro, förtvivlan. Den har allt som en bra film ska ha och det är inte bara Miley som briljerar i sin rolltolkning av Ronnie utan alla är riktigt, otroligt bra. Visst. Miley är en barnstjärna som ägs av Disney och som är känd för sin karaktär Hannah Montana. Hon läggs hela tiden i det facket och det är otroligt synd för Miley kan verkligen sjunga och hon är en fantastisk skådespelare. Ge henne en chans. Hon är på väg att växa ur rollen som liten flicka och stå på egna ben. Nya album, nya filmer på g och de sista avsnitten av Hannah Montana spelas in just nu. Lilla Miley växer upp och jag är otroligt nyfiken på hur långt hon kommer gå. Jag bara hoppas att Hollywood ser all stjärnpotential som den här unga kvinnan har och tar vara på den för jag vill verkligen se mer av Miley som något annat än Hannah.


Filmen The Last Song baseras som sagt på en roman av den underbare Nicholas Sparks som ligger bakom New York Times bästsäljare: A Walk To Remember, The Noteboook, Dear John, A Message in a Bottle, Nights in Rhodanthe, THe Guardian m.fl. Flera av hans böcker har filmatiserats och The Last Song är den senaste i raden av filmatiseringar. Dear John kommer på svenska biografer i början på Juni, med huvudrollsinnehavare i Amanda Seyfried (Mamma Mia) och Channing Tautum (Step Up), så då vet ni var jag är!

Så om ni gillar The Notebook och A Walk to Remember så kommer ni GARANTERAT att älska den här filmen.


Alla hans böcker har en sak gemensamt. De är realistiska, de har en råhet som liknar det verkliga livet. Inget är glorifierat, inget askungeslut och de lever lyckliga i alla sina dagar trots att det är omöjligt. Sparks skriver verkliga berättelser om den starkaste kärleken som berör djupt inne i hjärtat och som får en att vilja gråta inifrån och ut då tårarna inte räcker för att beskriva hur djupt hans ord berör. The Last Song är enligt mig det bästa han har skrivit såhär långt och jag är snart klar med boken som jag passade på att köpa i England. Sevärd. Läsvärd.

Inga kommentarer: