12 mars 2010

Oscarsgalan

Jag satt som en del av er vet uppe hela natten till måndag för att se Oscarsgalan. Ja jag är lite galen men jag ÄLSKAR film och det är årets höjdpunkt måste jag få erkänna.

Det var en hel del roliga skämt och värdarna för årets gala Steve Martin och Alec Baldwin gjorde ett fantastiskt jobb. Det kändes inte alltför inövat och de var faktiskt roliga. Dock älskade jag Hugh Jackman förra året och bättre än honom var de inte.

The Hurt Locker vann 6 Oscar och jag vet inte, för jag har inte sett den filmen, men visst att den säkert förtjänade det. Dock hade jag velat att Avatar hade fått några fler priser för den filmen är totalt enastående och James Cameron har gjort ett fantastiskt jobb som inte uppmärksammats så mycket som jag hade hoppats. Dock är Avatar den film som dragit in mest pengar - någonsin, så det är iaf en seger i sig.

Att Kathryn Bigelow - James Camerons ex. fru vann pris för bästa regi (för The Hurt Locker) var förvånande, hon slog ut flera bra regissörer som Quentin Tarantino och James Cameron för att bli den första kvinna någonsin som vunnit detta prestigefyllda pris. Jag unnar henne det, men ex. mannens film Avatar BORDE ha fått det priset - tycker jag.

Sedan att Sandra Bullock som för en gångs skull är med i en seriös film går direkt och vinner en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll och slår ut den fantastiska Helen Mirren och min absoluta favoritskådespelare Meryl Streep var lite av en skräll. Men jag gillar det. Sandra är fantastiskt duktig hon med och Meryl har redan flera Oscar och ännu fler nomineringar - och det kommer säkert att bli fler.

Att Anna Kendrick - Ja hon som spelar Jessica i Twilightserien - var nominerad till bästa kvinnliga biroll tycker jag var fantastiskt. Hon är en otroligt bra skådespelare, hon verkar stå med fötterna på jorden (till skillnad från medspelarna i Twilight Rob och Kris) och jag är glad att hon har lyckats skapa sig ett namn inom skådespelarbranchen. Det var synd att hon inte vann men det var hårt motstånd och en Oscarsnominering är inte fy skam! Hon tar det nästa år! Hon presenterade även ett pris tillsammans med High School Musical-stjärnan Zac Efron. mycket bra av henne!

Fantastiskt att Harry Potter var nominerad - det hade jag aldrig trott! Vann gjorde den inte men i alla fall. Kategorin var Bästa Foto.

Att Upp vann Oscar för bästa animerade film samt bästa filmmusik var lite av en överraskning. Inte att den vann för bästa animerade film utan för bästa musik. Avatars filmmusik har hyllats i ett halvår nu och Leona Lewis är fantastisk. Musiken i Avatar är NÄSTAN lika bra som Sagan om Ringens musik - men tyvärr räckte det inte ända fram då upp knep statyetten med sin charmiga melodi som får mig så glad. Jag älskar Upp och jag är så glad att juryn valde ut den före Avatar <3

Att en svensk vann två statyetter var med jätteroligt, jag trodde aldrig att jag skulle få se en svensk uppe på scenen i Kodak Theater. Men det fick jag. Två gånger på samma kväll till och med. STORT grattis till Paul Ottosson som med filmen The Hurt Locker fick ta emot priserna bästa ljudmix och bästa ljudredigering.

Sedan var flera Twilightförknippade personer där. Michael Sheen stod på scenen och pratade bra om sin medskådespelare Helen Mirren och Alexandre Desplat (kompositör till New Moon) var nominerad till bästa filmmusik för en annan film än New Moon. Kristen Stewart och Taylor Lautner presenterade ett skräckmontage till tonerna av "New Moon: The Meadow" - min favoritsekvens i filmmusiken, och såklart Anna Kendrick som var en av de vackraste kvinnorna där den kvällen. Helt ENASTÅENDE klänning och otroligt vacker. Det här är precis där hon hör hemma. Kristen behöver jobba på sin hållning och på sitt sätt att vara, hon beter sig helt nonchalant och jag får svårare och svårare för henne. Förra året tyckte jag om henne jättemycket men hon är itne så bra som man förts tror. Teater tror jag inte riktigt är hennes grej, hon borde satsa på en annan karriär.



Inga kommentarer: