24 mars 2010

KTC

Som jag tidigare sagt. Det står för Kliniskt TräningsCenter och är helt enkelt rum uppbyggda som i en sjukhuskorridor med utrustning som vi kan träna på. Jätteroligt faktiskt!
Har haft Ergonomi nu och det var så intressant och så otroligt lärorikt. Hur man hjälper de som inte kan att komma upp ur en stol, vända sig i sängen, komma ur sängen, komma upp från golvet om de ramlat m.m. både ensam och med hjälp av en annan. Allt med så lite ansträngning som möjligt för båda parter och på ett ergonomiskt sätt så att vi sjuksköterskor inte får ryggproblem och liknande.

Och det var så KUL och så ENKELT att göra det när man kom på teknikerna och jag vet med säkerhet att jag ensam kan hjälpa morfar upp från golvet om han skulle ramla - om han inte bröt benet eller nåt sånt då förstås.

Nu senare i veckan ska jag få lära mig att lägga förband. Kommer bli så kul det med. Det är när vi gör sånna här saker som det verkligen känns som om vi faktiskt lär oss något. Jag kommer klara det här! om jag klarar den här jävla psykologitentan nästa vecka dvs.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Förband var faktiskt lite av en besvikelse, man fick bara lära sig hur man lindade ben..

Emmy sa...

jag tyckte det var jättekul :D

mest för att jag känner flera släktingar som har lindade ben kanske så jag har sett sköterskorna göra det innan och nu vet jag hur de gör :D