17 september 2008

Konsten att hitta bilnycklarna..

Ja, det är en hel sport att hitta ett par bilnycklar. Vi skulle till farmor och farfar och hjälpa dem att handla. Mamma skulle köra ut bilen och upptäcker att bilnycklarna är försvunna. Letandet börjar i alla jackfickor och väskor, vi kollar under pallar, byråer och i skorna. Lyfter på varenda pinal i hela hallen, vänder uppochned på köket.. vi hittar inte nycklarna. Ringer farmor om att vi blir lite sena. Börjar tänka. När hade vi nycklarna senast? Svaret är i söndags när vi plockade äpplen. Så ut och leta i trädgården, hittar dem inte. I hallen står det 5 fulla papperspåsar med äpplen. Bara att hämta en ny påse och flytta runt äpplena för att se om nyckeln trillat ner i en påse. Det hade den inte. Tänka, tänka, tänka. Kollar alla kläder på övervåningen - utan resultat. Inser att bilen kördes in i garaget efter äppelplockningen. Så jag och brorsan drar ut till garaget medan mamma ringer morfar och ber om att få låna deras bil.
Brorsan och jag letar genom hela garaget, lyser med ficklampa på alla mörka utrymmen, kollar igenom frysen där ute då mamma ofta lägger nycklarna där. utan resultat.
Sedan. På frysen står en hink, och ovanpå hinken ligger en trasa. Bara av farten lyfter jag på trasan och där ligger en borste. utana tt tänka lyfter jag på borsten och en bilnyckel uppenbarar sig. Rusar in till mamma och åker en timme försenade iväg till farmor och farfar. möter mormor och morfar på vägen och vinkar lite till dem. De väntar hemma hos oss tills vi kommer tillbaka.

Lägg ALDRIG bilnycklarna i garaget, på en frys, i en hink, under en trasa och under en borste!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hahahahahahaha :D Härligt! Själv ska jag skaffa alarm till mina nycklar. Dagligen får man vänta rummet upp'o'ner för att hitta dem. :P

Emmy sa...

jo jag skulle med behöva det X)