08 april 2009

Rom, Jordbävning..

Jag får se om jag kommer skriva mer om min Romresa senare.. men just nu tänkte jag bara poängtera att jag är hemma, att jag både är glad och ledsen över det, och att jag haft det bra.

Kände av jordskalvet som kostade över 200 människors liv, och fortfarande gräver man i rasmassorna. Det är lite läskigt att ha varit så nära men inte insett storleken av det förrän när man kom hem. Jag förstår ingen italienska och de kan ingen engelska så det var ett hopplöst fall att ta reda på ens om jordbävningar var vanligt förekommande i Rom.

Jag har sett otroligt många olika historiska saker, som Colosseum, Fontana di Trevi, Spanska trappan, Peterskyrkan, Sixtinska kapellet (det målade taket av Michelangelo), Pompeji (<3), Palatinen, Circus Maxumus, Forum Romanum, Castel Saint Angelo, Piazza Navona, Pantheon, många museér, och flera andra saker i Rom. Bilder kommer läggas upp på in bdb inom kort och ni som känner mig är välkomna att titta in och kommentera.

Inga kommentarer: