13 maj 2010

Bio

Gjorde dubbelt upp på bio igår kväll.. Först nya Robin Hood-filmen och sedan Flickan från ovan. är dubbelt upp guldmedlem på SF nu. BLev det i November och igen i söndags, tjoho på mig själv.

Vad tyckte jag om filmerna då?

Robin Hood tyckte jag var som alla andra Robin Hoodfilmer jag sett innan. Det var inget speciellt utmärkande med just denna film som gör den mer sevärd. Visst det är jättefin regi och skådespeleri, men den känns vanlig, alldaglig och som om man sett den förut. Jag gillar dock huvudrollsinnehavarna i Crowe och Blanchett men det är nog mest för att jag gillar dem i alla filmer de gör. Handlingen skiljer sig aningen i och med att Robin är inblandad i en statsangelägenhet. Frankrike och England krigar och Robin hamnar mitt i det. Såklart räddar han England i slutändan och slutar ändå som fredslös som den Robin vi känner honom. Ingen större skillnad. Se den om ni vill men det enda jag gillade med den var att det var små roliga skämt i den, min typ av humor och att jag gillar skådespelarna. Annars var den ganska seg. En trea i betyg kanske. typ.

Flickan från ovan visar tydligt att Peter Jackson kan göra annan typ av film än fantasy. Helt fantastisk regi och foto, vinklarna är så typiska Jackson som man bara kan komma och skådespeleriet är fantastiskt. Huvudrollsinnehavaren är tidigare okänd men åh vad bra hon var! Nej den här filmen var riktigt bra. Häftiga tankar och filosofier bakom. en stark fyra av fem :D

Inga kommentarer: