28 mars 2008

Och himlens vida väv

Ja. Jag vet att min blogg varierar mellan olika ämnen hela tiden, vilket beror på att jag är sådan som person. Jag är väldigt ombytlig, dras lätt med i nya saker och får nya intressen. Samtidigt är jag oerhört intresserad av att lära mig nya saker hela tiden. Jag får hoppas att ni står ut med det och ni får gärna kommentera mina inlägg och komma med förslag om vad jag ska skriva nästa gång ;)

Dagens rubrik känner ni kanske inte igen, och då hoppas jag att det blir ändring på det! Det är en boktitel i en av de absolut bästa bokserier som getts ut; Sagan om klanen Otori. Bestående av triologn; Över näktergalens golv, På kudde av gräs och Under lysande måne. Sedan har det kommit två till böcker, en om det som hände innan triologin och en om vad som hände efter. De heter Och himlens vida väv och Vid hägerrns skarpa skri. Har ni inte läst dessa OTROLIGT bra böcker. GÖR DET!
Det ryser i kroppen av en spänning, fast jag redan har läst triologin och vet vad som händer så gör det ingenting. På något sätt tror jag att det höjer spänningen för jag har snart läst ut den och det känns som långt kvar i handlingen innan man kan börja i bok ett. Jag ska inte förstöra handlingen för er, men den handlar kortfattat om klanen Otori och dess egentliga ledare Shigeru och hns kamp om klanens överlevnad. Det är samurajer, klanbråk, krig, kärlek och ett mystiskt klanlöst släkte som lever på att vara lönnmördare. I allt detta kommer Takeo och adopteras av Shigeru vilket gör att han dras in i kriget med ett enda mål. Att skapa fred i mellersta landet och mörda den bråkande klanhövdingen.

Ja. ett helt bortkastat inlägg tycker ni kanske. Men det är min blogg och jag verkligen ÄLSKAR dessa fem böcker. Jag har såklart fler boktips för fantasyälskare som gillar krig, kul smågnabb, humor och kärlek. Läs David Eddings böcker om Belgarion och Mallorea. det är 15 böcker i en serie, och jag lovar er. Den är läsvärd.


Jag skrev inte så personligt nu, eller förra ggn heller, för jag mår INTE bra just nu, och jag vill vara helt ärlig om det. Skolan orsakar så mkt stress att jag snart inte orkar med mig själv - eller kraven på mig själv. så jag flyr lite in i läsningen på kvällarna. Just nu är det Och himlens vida väv som är helt otrolig att läsa, jag glömmer tid, rum och stress.



"kan man koka ägg på morgonen?!"

Inga kommentarer: