11 mars 2008

Katolska kyrkan

Idag har jag varit i katolska kyrkan med Fia, Carro och Erika. Det är för vårat religionsarbete som vi behövde ställa några frågor till en katolsk präst.

Det var faktiskt väldigt intressant och vi fick svar på våra uttänkta frågor och massa andra svar. Men nej, jag tänker inte konvertera till katolicismen. Det visade sig att prästen som hette Kurt, kände mina farföräldrar som är pastorer och bad mig att hälsa, snacka om att världen är liten.

De la väldigt mycket tid på att förklara alla fördommar man har mot katoliker och berätta hur fel de var. Självklart ställde vi frågan om homosexualitet och jag vet inte om de försökte tillfredsställa våra krav eller om de faktiskt var ärliga. De sa iaf att homosexualitet är inte fel, det finns inget ställe i bibeln som konkret säger att man inte får älska en av samma kön, MEN (Tony Irving-varning) det står att sex är något heligt som hör samman med äktenskapet. Katolikerna i Örebro anser att sex är till för att skaffa barn inom äktenskapet och eftersom man gifter sig för att bilda familj så kan inte homosexuella gifta sig då de inte kan skaffa familj och ska då inte kunna ingå i äktenskap. Om ni nu hängde med där. Homosexuella skulle tydligen inte behandlas annorlunda än någon annan i församlingen, iaf inte i vår stad. Om de nu var 100% ärliga förstås.

Det jag gillade att höra var deras syn på Påven. Vi har talat med flera katoliker och de har haft lite olika syn på honom, men likheten är att han är en vanlig människa, fast han är upphöjd för katolikerna. De ser honom som vi ser våran egen far, som en man ser upp till och älskar, och han betyder mer för mig än vad din far gör för mig. om ni nu förstår det där med. Påven finns här på jorden som Petrus efterträdare och han ska leda katolikerna till Jesus kommer tillbaka. Han har mest kontakt med Gud och har vigt hela sitt liv åt att tjäna Herren.

jaa.. Då jag är aktiv inom Svenska Kyrkan tyckte jag att det var intressant. och nej, jag orkar inte kritisera deras uttalanden, jag tror de vinklade dem lite för att göra oss nöjda men de lyckades och idag tänker jag inte ifrågasätta. Det får bli en annan gång.

Imorgon tänkte jag försöka beskriva någon som betytt mycket för mig det senaste året. Ni som känner mig kanske vet vem det är, men jag kommer ge honom ett annat namn ifall någon läser som jag inte vill ska läsa, även om inget jag skriver är hemligt. Men jag tror ni fattar^^

Ha det bäst <3

Inga kommentarer: