30 juni 2009

Människosyn

Kom att tänka på ett gammalt blogginlägg jag skrev den 18 september 2008, det handlade om människosyn och bemötande, kan läsas här. Blogginlägget handlar om en föreläsning jag var på och jag har levt efter flera av föreläsarens citat sedan den dagen. Hans fyra citat om människosyn är de som mest berört mig och därför tänker jag berätta för er hur jag tolkar och ser just de fyra citaten.


"Varje människa har en historia som är 100% värd att lyssna på"
Ett ganska självklart citat. Vi är alla olika, vi har alla upplevt olika saker, och vi bär alla på skatter som vi kan berätta. Vi har alla något att tillföra. Vi är inte små myror som bara irrar omkring. Stanna upp, lyssna, bry dig och lär dig. Alla kan vi lära oss nya saker av andra människor.

"Varje människa är unik. Det är omöjligt att upprepa någon annan. Livet är en direktsändning utan repriser"
Vi är alla helt unika. Det finns ingen som Dig. Du är ett ensamt original, det finns ingen kopia av just Dig. Även om jag härmar någon så kommer det aldrig att bli bättre än originalet. Var dig själv. Var stolt över att du är unik. Det finns ingen annan som är som du. Livet händer bara en gång, varje upplevelse är unik och lev livet för det går inte att sopola tillbaka. Lev livet som Du vill och som Du anser bäst.

"Människan är inte sina framgångar, men inte heller sina misslyckanden"
Vi är vad vi är - men ändå inte. Alla mina framgångar läggs till mina meriter - såsom mina misslyckanden. Men det är inte bara det jag är. Jag är inte en misslyckad individ som har en del få framgångar, jag är en människa som lever och lär av mina misslyckanden och vänder allt till framgångar. Men ändå är jag så mycket mer än bara det. Jag är en människa, jag lever, jag har fått möjligheten att Leva, att förändra, att vara lycklig, att hjälpa andra. Att vara mig själv.

"Varje människa bär inom sig möjligheterna till växt eller utveckling"
Vi har alla fötts med möjligheten att växa och lära oss nya saker. Vi är skapta att vilja lära oss nya saker, och det utnyttjar jag. Jag tar alltid en chans att lära mig nya saker, jag lyssnar på andra människor, lär av deras historier, jag läser böcker, ser filmer, läser tidningar. Jag är min utveckling, jag är min tillväxt. Jag är mitt intellekt. och det ska jag använda för att visa vem jag är och vad jag är.

Inga kommentarer: