10 maj 2008

Tänk efter före..

Detta är en funderingarnas dag tror jag. Solen skiner och det är sommarhetta ute, och ändå är jag innomhus och funderar ang fördommar och livets svårigheter i allmänhet.

Tre frågor som jag tycker ni ska tänka på:

  1. När tänkte du senast på din hudfärg?
  2. När tänkte du senast på ditt kön?
  3. När tänkte du senast på att du kunde se?

Jag var på möte med RBU idag, och då pratade vi om dessa tre frågor. Även om jag faktiskt ofta funderar på detta så vet jag att det är många som inte ens tänker på det. Det spelar ingen roll vilken hudfärg vi har, eller vilket kön vi har. Det spelar absolut ingen roll om du har ett funktionshinder. Du är lika mycket värd att leva som alla andra, du har lika mycket rätt till det jobbet du vill, den utbildningen du vill, eller den mat du vill ha.

Det finns två olika sätt att 'se' på. Du kan tänka på att WOOW jag ser faktiskt det här just nu, tänk de stackare som är blinda, vad tur jag har! eller så kan man tänka sig att 'se' innebär att man kan se när andra mår dåligt, läsa av situationer och göra/säga det som är passar bäst.

Sedan att det läggs för mycket tid till att se till mannen och kvinnans behov istället för individen tycker jag med är helt oacceptabelt! Det ska inte införas kvotering på arbetsmarknaden - det om något är diskriminering! Visst är det diskriminerande att kvinnan kanske inte får jobbet för att mannen som var sämre fick den - bara för att han är man. MEN inte fan är det bättre att få jobbet enbart pga kvoteringen. DÅ om något skulle jag änna mig mindre värd. Jag vill förtjäna min plats i livet, inte få den bara för att jag är kvinna. Vi ska se till alla människors bästa, sikta n oss på individerna, på människan. strunta i man och kvinna, se till varje enskilld människa, först då tror jag att samhället kommer kunna gå framåt.

Idag när jag var på RBU-möte så träffade jag en tjej som går på samma skola som jag. Hon sitter i en s.k. permobil och dessutom är hon muslim, och har lite problem med språket. Hon nekades att få göra nationella provet, bara för att hissen på skolan inte funkade så hon kunde inte ta sig till salen. Läraren VÄGRADE byta sal, fast det bara var 6 pers som skulle flyttas och det fanns flera lediga salar att byta till. Hon berättade fler exempel på diskriminering och fördommar som hon möter dagligen. Ändå var det inte det jag reagerade mest på - för jag VET ju att folk har fördommar och diskriminerar. Det jag reagerade på var att hon var helt likgiltig om det. Hon orkade inte ens ta sig till rektorn och berätta vad som hänt. Hon tog emot alla fördommar och diskrimineringar bara sådär. lät dem hållas. att det har gått så långt att hon inte ens orkar bry sig, det har blivit en del av hennes vardag att stå ut med förolämpningar och diskriminering, bara för att hon sitter i permobil och är muslim.

Snälla ni. Tänk efter före. Kommer det ni tänker säga såra någon? Kommer det vara diskriminerande mot någon som kan höra det? I så fall. snälla ni. Säg det inte. Du har ingen rätt att trycka ner andra människor! Vad gör du som gör dig bättre än dem? Vi är alla jämlikar. Vi är alla individer. Vi blir alla sårade. Tänk efter före!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fast denna tjej blev väl diskriminerad endast pga sitt handikapp, inte pga religion eller spårkkunskaper, eller?
Alltså för det här med rasism är jag lite splittrad om. För liksom väldigt många invandrare som jag har stött på börjar skrika att man är rasist så fort man yttrar nåt bra om Sverige, eller säger nånting till en invandrare som man skulle sagt till en svensk också, liksom såfort man gör nåt "elakt" mot en invandrare så är man en "jävla svenne" och rasist till på köpet. Jag tror att många rasister har väldigt negativ erfarenhet av invandrare, likaså jag, så den biten av fördomsfullheten kan jag till fullo förstå. Däremot kan jag inte förstå varför läraren inte kunde byta sal om hon inte kunde ta sig dit, för det är hans plikt.

Emmy sa...

Jag tror att om det varit en svensk tjej i permobil så hade läraren bytt sal. Det är just problemet att hon är invandrare och handikappad som orsakar det värsta problemet. och att hon accepterar detta faktum och är helt likgiltig när hon varje dag diskrimineras är helt sjuk. Visst är det så att många anklagar en, men det gör inte hon! Varenda en som pratar med henne märker att hon inte är en sådan, och ändå bemöts hon så. Man måste tänka på att inte generalisera alla invandrare utan att tänka på att de alla är individer med olika bakgrund - och behandla dem därefter.
Jag ska prata med gymnasiechefen imorgon, får se hur det går.