30 januari 2012

New York del 2


Efter Rockerfeller Center tog vi oss mot Penn Station för att kolla in Madison Square Garden och stannade först till på H&M på 5th Ave där jag köpte en röd kappa. Vi gick in på Macy's där jag köpte Taylors parfym Wonderstruck och sedan bar det av mot Times Square.

Times Square är en helt galen magisk plats som man bara inte missar när man är i New York och det spelade ingen roll vilken tid på dygnet man var där för det var fullt med folk oavsett. På natten lös alla tusentals reklamskyltar upp stället och den ena roliga affären efter den andra låg på rad. Bäst av allt. De stänger 11 på kvällen! Här besökte vi Hard Rock Café, Toys 'r Us och M&M store som var totalt sinnessjuk! Tre våningar med saker inspirerade av godiset M&M och det ena var galnare än det andra, helt klart ett måste om man åker hit!

Vi gick hem efter en lång dag med otroligt ömma fötter och jag kan erkänna att jag sov otroligt dåligt trots att jag var helt utmattad.



Söndagen började med strålande solsken och 18 grader varmt och vi bestämde oss för att åka till Central Park efter att vi ätit amerikanska pannkakor med blåbär och sirap till frukost. Vi gick till Times Square då jag ville se hur det såg ut på dagen och tog T-banan upp till Stawberry Fields, ett minnesmärke för John Lennon i Central Park precis utanför lägenheten han bodde i. Imagine-mosaiken är ett minnesmärke och det råder tystnad i där. Otroligt fint! Tyvärr hade jag slagit i knät i några metalläktare som var uppställda längs med gatan till Macy's Thanksgiving Parade så jag haltade genom halva Central Park - men det var helt och hållet mitt eget fel att jag är så otroligt klumpig.
Vi köpte lemonad och satt vid fontänen där de spelat in flera scener ur TV-serien Gossip Girl innan vi gick vidare mot Apple Store.





Apple Store var häftig och de hade gratis WiFi så jag kunde kontakta familjen gratis! Precis intill ligger en av världens största leksaksaffärer FAO Schwarz och där köpte jag en liten present till en vän som precis fått en liten flicka. T-banan bar söderut igen till Brooklyn Bridge där vi gick ända till mitten vilket är platsen där kortet togs. Man kunde se frihetsgudinnan från bron och det var en fin syn att se Manhattan därifrån. Vi gick vidare till China Town där vi åt ett kvällsmål innan vi tog oss till Union Sq där en stor mataffär lockar med lite muffins, färska bär, en yoghurt och lite andra amerikanska godsaker. Ute på torget där är det en julmarknad vi strosar runt i innan vi hittar ett Barnes och Nobles vilket är en jättestor bokaffär. Det finns ett helt våningsplan med ungdomslitteratur dvs. ung fantasy. Det är större än ni kan tänka er och både jag och min vän överväger att flytta in där med sovsäck och aldrig mer gå därifrån. Jag köper Iron Knight att ge till Emy och Inheritance som är sista boken i serien om Eragon.
Senare på kvällen ligger vi i sängen för att vänta på att AMA ska sätta igång och vi har en myskväll med det vi köpte i mataffären. Försöker förstå oss på amerikansk fotboll men det blir en snutt av Pirates 2 istället. Innan AMA (American Music Awards) så visas 60 minutes där de har en intervju med Taylor. Sjukt kul att kunna titta på det på "riktig" TV och inte online och detsamma gäller AMA. Jag är i rätt tidzon och i rätt land. Helt fantastiskt kul!

Resan fortsätter i del 3

Inga kommentarer: