12 januari 2012

Hunger Games

Fick som sagt trilogin om Hungerspelen i julklapp. Hade tänkt läsa dem ett tag men det blev aldrig så att jag tog tag i det. Jag har ändå hängt med en del på internet under filminspelningen av första boken och hade som mål att läsa böckerna innan filmen kom.



Först vill jag säga att jag hade rätt höga förhoppningar på den här bokserien då det finns så otroligt många fans och hysterin börjar likna den vid Twilight och det brukar inte vara sådant tryck på en serie som är urusel. Det är väldigt svårt att leva upp till så höga förväntningar som jag hade på Hungerspelen, och jag kan lätt säga att den första boken var 10 gånger bättre än förväntat. Det här är inte vampyrer, inga varulvar dyker upp, inga viftar med trollstavar och det finns ingen tydlig ond person som ska övervinnas så blir allt bra. Det här är bokserie om en nation, Panem som styrs av the Capitol och som i sin tur basar över 12 distrikt (det fanns 13 men det 13e har utplånats). I distrikt 12 bor Katniss som är huvudpersonen i boken och hon är fattig, hennes pappa dog i en gruvolycka och hon och vännen Gale jagar vilt trots att det är förbjudet, för att hålla sina familjer vid liv.

För att visa sim makt över distrikten håller the Capitol varje år de sk. Hungerspelen där en tjej och kille från varje distrikt mellan 12-18 år lottas ut att delta. Katniss 12åriga syster Prim dras i lottningen och Katniss tar hennes plats i Hungerspelen tillsammans med Peeta som är det manliga bidraget från distrikt 12. Det gäller att vinna publikens gunst och det handlar helt om att överleva inne på arenan som direktsänds ut i alla distrikt. Den siste och enda överlevande deltagaren vinner ära och rikedom, men får leva med att de övriga 23 deltagarna fått sätta livet till.

Det som till en början bara handlade om överlevnad blir sedan gnistan som tände en revolution


I filmen spelas Katniss av Oscarsnominerade Jennifer Lawrence (Winters Bone), Peeta av Josh Hutcherson och Gale av Liam Hemsworth



Jag tror den här filmen har alla potential att bli riktigt bra, först och främst för att boken är helt underbar och bland det bästa jag läst, och så har den en riktigt bra regissör och skådespelarensemble. Trailern finns ute och den är så, så, så, SÅ BRA!

Den 23 mars har filmen premiär och då vet i alla fall jag var jag kommer vara... i biosalongen.

Inga kommentarer: