26 februari 2009

Fagocytoslaboration

Okej, ni kanske inte vet vad fagocytos är så det kanske jag ska förklara lite. Det är när de vita blodkropparna, de av dem som är sk. ätarceller, har slukat bakterier och då kallas det fagocytos. Ätarceller är sk. makrofager och neutrofiler. inblandat i reaktionen är antikroppar och massa receptorer och saker, som jag inte kommer ihåg ännu (men ska kunna det till tentan om en månad :p) men iaf så labbade vi igår och skulle titta på våra egna ätarceller och se hur det såg ut.
Så, vi var inne i en lab-sal och hade på oss sådana där finfina vita rockar. Det var min första laboration på universitetet, och då jag gått Sam på gymnasiet så har jag inte speciellt mycket erfarenhet av sådant här, så jag var så nervös. Jag har en tendens att hetsa upp mig över småsaker, och att sticka mig själv i fingret är en sådan småsak. Att göra mig själv illa går helt emot mina instinkter. Men det tog en halvtimme, med en Emmy som var väldigt nära till tårarna, innan jag vågade trycka på den där knappen och stack mig själv i fingret. Det gjorde inte ens ont. Typiskt, eller hur?
Sedan fick jag och min labpartner fråga läraren en massa, men eftersom ingen av oss labbat förut så gjorde det ingenting. Det gick bra och jag fick sedan se mina "små söta luddiga saker" (enl min labkompis :p) även kallade makrofager. Det var häftigt.

Medan vi satt där så kom det en fotograf för att fotografera till affischer att sätta upp på Universitetsdagarna. Han tog flera kort på mig och jag HOPPAS VERKLIGEN att de korten blev dåliga. FÖr jag hade en hemsk frfisyr dagen till ära och jag var verkligen inte pigg på att vara med på kort, och verkligen inte på affischer som ska sitta uppe på hela universitetet XD

Inga kommentarer: