11 november 2011

Israel och Palestina 1-8 november 2011

Efter en fem timmar lång flygresa så kom vi till Tel Aviv och tog direkt en liten minibuss till staden Nazareth. Bussresan tog 2 timmar då det var mycke trafik på vägarna och bilbältet fungerade inte - om det nu ens fanns något, och då bussens storlek inte var den bästa så var alla resväskorna inne i bussen och vid varje gupp och inbromsning krossade de som satt längst bak. Jag satt i konstant oro att få alla väskorna i huvudet vid en kraftig inbromsning. Och inte var det någon av ledarna som erbjöd sig att ta de utsatta platserna och inte var det någon som undrade hur resan gick för de längst bak.

Vi kom fram till Nazareth och hotellet var faktiskt rätt fint, med underbar utsikt över hela staden. Maten var helt okej likaså rummet och frukosten. Nästa dag bjöd på en rundvandring i Nazareth och ett besök i kyrkan som är byggd på platsen där man trodde att Maria bodde för 2000 år sedan, alltså platsen där ängeln Gabriel kom till Maria för att berätta att hon skulle föda Guds son.
Vi lämnade Nazareth för att bege oss till Genesarets sjö, en plats som omnämns många gånger i bibeln så det är rätt säkert en plats där Jesus vistades ett flertal gånger. Naturen där är rätt orörd så det var lättare att leva sig in i berättelserna än det var i Nazareth. Vi var på saligprisningarnas berg, vandrade ner till den grotta man tror sig Jesus kan ha haft som plats där han undervisade sina lärjungar. Det var en mysig grotta med otrolig utsikt över Genesarets sjö. Vi åkte sedan ner till stranden för att se sjön på nära håll (bilden nedan) och just på denna strand sägs Jesus ha kommit efter sin uppståndelse då han bad sina lärjungar som fiskade att kasta nätet på andra sidan...

Vi åkte vidare till platsen där brödundret skedde, det var inte alls långt mellan dessa platser. Vi fick lunch (varken bröd eller fisk :p) och åkte sedan till Kapernaum, staden man tror sig veta att Petrus bodde i. Petrus var den som tog över efter Jesus och anses vara den förste påven, därav är Peterskyrkan i Rom uppkallad efter honom och byggd på platsen där han dött.

Solen var på väg ner när vi närmades oss en check point för att åka in i Palestina, tanken var att vi skulle vandra The Nativity Trail nästa dag - vägen mellan Nazareth och Betlehem som Maria och Josef gick. Det gick jättebra att ta oss igenom check-pointen och vi fick byta både guide och chaufför då Israeliter inte får komma in i Palestina. Övernattning hos lokala familjer var hur mysigt som helst. Våran värdmamma var hur söt som helst och bjöd på otroligt god mat. Spännande att få reda på hur familjer lever tycker jag. Sov hur bra som helst och dagen efter började vi vår 1,5 mil långa vandring i gassande solsken. som tur är så gick solen i moln lite då och då och vinden fick fart, annars hade vi alla dött av värmeslag. Men vandringen gick rätt bra med våra två guider som visade vägen. Utsikten var den ena enastående kullen efter den andra..

Väl framme i ett flyktingläger för muslimer bjöds vi på mat hos guidens familj innan resan gick vidare i åska och ösregn (med minibuss denna gång tack och lov, vi hade alla vandrat tillräckligt) till den största staden i Palestina, Nablus. Efter vi checkat in på hotellet får vi information om nästa dag innan de som vill får gå med guden och utforska staden nattetid. Mycket spännande att se så mycket folk som öppet stirrade på oss och helt otroligt att se hur livet i en storstad här var. Otroligt mycket krimskrams och dåliga kvalitetskläder. kändes lite som marknaderna i Kina. fast alla bar slöja förstås.

Nästa dag får vi en två timmars rundvandring i Nablus av våran underbara guide och vi får höra många otroliga historier om kriget mellan Israel och Palestina. Vi besöker ett turkiskt bad (galet), köper riktiga nötter som är såååååååååå goda, testar palestinskt godis (supergott) och besöker en kryddaffär där kryddorna är sjukt billiga! Vi reser vidare till Jacobs Källa, platsen där den heliga brunnen är och där det sägs vara platsen Jesus och samariten möttes. När vi var där hörde vi ett flertal skott i två omgångar och flertalet människor ute på gatan sprang in i kyrkan. Guiden sa att det var fyrverkerier men han såg orolig ut och jagade in oss i kyrkan också. Läste i efterhand att Nablus är mycket osäkert och att bara modiga turister vågar sig dit. Men absolut ingenting hände och vi såg inget heller, vi lämnade Nablus efter besöket i kyrkan och åkte upp till Juda-öknen (bild nedan))
En fantastisk vy! Vi släppte av gruppen som skulle få bo med beduinerna i ett av deras tält den natten, men då jag är allergisk mot damm och pälsdjur så var det ingen bra idé för mig, så jag och en annan tjej fick åka in till staden Jericho och bo på ett lyxhotell (not joking!!) och vi hade varsin dubbelsäng, TV, både dusch och badkar och en fantastisk frukost. för att inte tala om toppmodernt gym, jacuzzi, 2 swimmingpooler, tennisbana, squashbana m.m... På vägen dit stoppades chauffören av palestinsk polis då han stannat på ett ställe han inte får för att släppa av guiden och var nära att få p-böter. Men polisen fick syn på oss och det ena ledde till det andra men det slutade med glada miner och ett kort på mig och poliserna. haha, de var faktiskt rätt snygga och intresserade av Sverige.
Morgonen kom och vi åkte tillbaka till tältet och plockade upp resten av gruppen för att åka in till Jericho för att se en utgrävning av Hisham's Palats som bl.a. innehåller en mycket känd mosaik av livets träd. Efter det åkte vi linbana upp till ett kloster på frestelsernas berg., ytterligare en plats där Jesus sägs ha varit - men jag minns inte historien. På väg upp mötte vi världens coolaste papegoja som drack själv ur en läskburk och sedan snyggt ställde ifrån sig den på ett smalt räcke. maten var än en gång pitabröd. vilket vi fått morgon, middag och kväll sedan vi kom hit. Resan går vidare och vi stöter på riktiga KAMELER! och ser resterna av kung herodes vinterpalats (kungen på Jesu tid) innan vi reser vidare till det vi alla sett fram emot: DÖDA HAVET! en fantastik plats och ja, till och med jag flöt! jag som sjunker som en sten även med flytleksaker. Helt galet underbart men aningen svårt att resa sig upp och det sved på läppar och i de ögon som fick vatten i sig, jag klarade mig dock från det!
Därefter reste vi genom öknen genom några fruktansvärda serpentinvägar (det är först nu jag förstått varför de kallas så!!!) och hade vi haft chauffören från i förrgår (helvetesresa) så hade vi alla dött, som tur är hade vi världens bästa chaufför denna dag och vi kom levande ur äventyret, dock rätt så skräckslagna. Vi ankommer till Betlehem och går en nattvandring till kyrkan byggd på platsen där Jesus föddes. Dagen i Betlehem är innehållsrik med besök i Lutherska kyrkan i Beit Sahour - en stad precis ihopväxt med Betlehem och våran vänförsamling i palestina. Gudstjänsten var precis likadan som den här hemma - med skillnaden att den var helt på arabiska xD Vi besökte herdarnas äng där herdarna sägs ha varit när änglarna kom och berättade att Guds son fötts och de såg stjärnan som markerade platsen. Efter det åkte vi in till centrum för att besöka födelsekyrkan, silverstjärnan markerar platsen där Jesus föddes (bild nedan)

Efter kyrkan åkte vi hem till guidens familj då flera velat köpa hantverksprodukter och guiden har en egen fabrik så självklart ville vi köpa av honom så vet vi vart pengarna går. Jag köpte två änglar i olivträ, en ska jag behålla själv och en ska jag ge till farmor hade jag tänkt. Vi åkte vidare och såg muren som Israel bygger runt hela Palestina. Den delar Betlehem och är placerad på Palestinsk mark vilket strider mot de bestämmelser de dragit upp. Muren har vakttorn precis som Berlinmuren hade och är tre gånger så hög. Den går dock inte bara runt en stad utan runt ett helt land, den är inte helt klar ännu, men det är inte långt kvar innan hela Palestina omges av muren. Det var en del fantastiska grafittimålningar på muren, jag kan inte förstå att de sprayat det, det är sjukt fint målat även om motivet kanske inte är det bästa - därav lägger jag inte upp bild på det. Vi besökte några organisationer som jobbar för en lösning i konflikten Israel/Palestina med fredliga medel, var en hel del intressanta saker som kom upp. Palestinierna är otroligt trevliga och jag kände mig otroligt välkommen bland dessa under hela min vistelse där, av alla resor jag varit på har jag aldrig varit så välkommen som jag blev här. Under tiden vi har möte med en organisation upptäcker israelisk polis våran buss (på palestinsk mark) men de genomsöker våra saker och vi kommer tillbaka till en buss i oreda och en känsla av obehag.

Resan gick vidare till Checkpointen i Betlehem där vi träffade en från EAPPI som följde oss genom muren till Israel. nonchalansen bland soldaterna för människor är svår att förstå och jag är mörkrädd för var mänskligheten är på väg. Mänskliga rättigheter existerar inte och jag har aldrig varit så glad att vara svensk medborgare som jag var just då. Vi kom in i Israel utan några problem och satte direkt kursen mot våran nya guide och Olivlunden där Jesus sägs ha uppståndet till Himmelen och det omnämns flera gånger i Bibeln att Jeusus tyckte mycket om denna plats. Här kunde man se ut över Jerusalem och synen var enastående! (bild nedan)

Ni ser den guldiga klippmoskén förstår jag. En av de mest kända byggnaderna i Jerusalem. Vi gick nedför berget till getsemanes trädgård - trädgården där Judas förrådde Jesus och även platsen för där Jesus grät över Jerusalem. Vi gick in i staden på Via Dolorosa (smärtans väg) vägen där Jesus bar korset. Golgata där Jesus korsfästes och begravdes besökte vi också, liksom en kyrka man kunde klättra upp i tornet på så man fick en galen utsikt över staden, och trots att mina fötter tog död på mig så ville jag upp i tornet då jag har som tradition att klättra upp i alla kyrkor och kupoler jag får chansen till (Köln, Ungern, Rom, Estland...). Vi gick genom de Judiska kvarteren och såg flera Bar Mitzvas (hur de nu stavas??) det är iaf typ judarnas konfirmation. Vi besökte Klagomuren som är ett av världens mest kända platser. Det var hundratals soldater där då det verkade vara någon invigningsdag för alla nya värnpliktiga soldater för året. Så hela torget var grönt av soldater med STORA vapen. Alla var superglada att vara med på bild så de posar glatt med stora leenden så fort man frågar. Många av dem var 16-åriga tjejer, oerhört stolta att få tjäna sitt land.
Kvällen bjöd på att nyckeln gick sönder i låset på det mest skabbiga hotell jag någonsin varit på. och då gruppen gick till ett studiebesök hos Bilda - en svensk organisation, så satt fyra av oss kvar på hotellrummet i 1,5 timmar för att de skulle bryta upp dörren. Kom ute lite på kvällen och gick lite i de affärer i gamla Jerusalem som var öppna innan jag gick och la mig. Sista dagen fick vi göra vad vi ville tills halv ett då bussen åkte till flygplatsen för att resa heeeeem :D
Jag och en annan besökte ett alternativt ställe för Jesus korsfästelse och grav innan vi gav oss ut på shopping i gamla jerusalem. det blev en del inköp innan det var dags att åka hem.
kontrollen på flygplatsen var hårdare än jag någonsin sett förut, men allt gick jättesmidigt och det gäller bara att anpassa sig till deras riktlinjer. allt flöt på bra förutom att planet blev 1 timme försenat att starta och det innebar en timme senare hem. Men var hemma i min säng 01:00 och jag sov otroligt bra.

Resan hade möjlighet att bli toppen om det inte vore för att gruppledaren hade noll förmåga att leda en grupp och stämningen i gruppen var lika bra som konflikten mellan Israel och Palestina. Det är synd att två av dem som skulle kalla sig ledare inte betedde sig som sådana och flera resenärer kände sig enormt utanför under hela resan. Energin gick för min del åt till att ignorera faktumet och vända ryggen till problemen för att inte starta bråk och det gjorde att det inte blev så mycket gräl för min del men all energi jag hade velat lägga på resan och de fantastiska platserna vi besökte gick enbart åt till gruppsämjan och är tyvärr det enda jag kommer minnas av den här resan. Redan första kvällen ville jag hem igen och väl hemma vet jag att jag ALDRIG kommer resa med flera av dessa människor igen. hellre dör jag.

Inga kommentarer: