21 juli 2010

3 år

För tre år sedan så tog mitt liv slut. Eller nästan i alla fall. Tio års väntan, förhoppningar, diskussioner, gråt, skratt.. allt tog slut. Det kändes för ett tag som om mitt liv tog slut med, men som min mamma sa: "Emmy, det är bara en bokserie, kom över det" det är faktiskt "bara" en bokserie. En fantastiskt magisk sådan som lamslagit en hel värld i tio års tid i väntan på just den här dagen för tre år sedan. Sista boken kom, sagan fick sitt slut och världen stod för en stund still då alla läste en och samma bok. Ingen gång har så många världen över köat, längtat och väntat så mycket på en och samma bok som denna dag för tre år sedan. Och sedan gråtit för att det var slut, men ändå varit glad för att man fått uppleva något så fantastiskt och i framtiden kunna säga till sina barnbarn att man minsann var generationen som fastnade i magins värld.

Jag kommer alltid att minnas var jag var för tre år sedan, i en bil på väg till Gränna tillsammans med mina små kusiner och farbror och försökte läsa så långsamt som möjligt för att få ha kvar boken så länge som möjligt. För när boken tar slut så tar serien slut och då är tio år av längtan över och den goda sidan segrar.

För tre år sedan sprang jag på Sara inne på Akademibokhandeln och vi log som två små barn med våra böcker i ett fast grepp i famnen. Min enda kärlek.

Harry Potter and the Deathly Hallows

Inga kommentarer: